SİZ EN İYİSİ BUNU YAPIN
50 METRE UZUNLUĞUNDA
Arama Motorlarında Üst Sıralara Çıkmak
Öncellikle amacımızın “Arama motorlarında” listelenmek değil,
“Amacımıza uygun kelimelere ilişkin aramalarda arama motorlarında
listelenmek ve üst sıralarda çıkmak” olduğunu hatırlatayim. Bunun için
hangi kelimeleri arayanların hedef kitleniz olduğunu belirlemeli, arama
motorlarından kimi sayfanıza çekmek istediğinize karar vermelisiniz.
Örneğin benim bu siteyi “Futbol” kelimesi için optimize etmeye çalışmam
mantıklı olmaz. Birincisi, sayfamda futbolla ilgili bir içerik olmadığı
için gelen ziyaretçileri sayfada tutamam ve kısa zaman içerisinde
sayfadan ayrılırlar. İkinci olarakta sayfam gerçekten Futbolla ilgili
bir sayfa olmadığı için bu sayfayı üst sıralara taşımam zor olur. (Bunu
başarmak için yapacağım iyileştirmelerden sonra sayfa bir futbol
sayfasına dönebilir.) Bu nedenle ilk başta anahtar kelime analizi
yapılması şart.
Listelenmek istediğiniz anahtar kelimeleri seçerken de tek
kelimeler yerine kelime grupları kullanmaya ve anahtar kelime grubunuzu
mümkün olduğunca özelleştirmeye dikkat etmelisiniz. Örneğin bu sayfayı
“Gizli Müşteri Araştırması” aramalarında ilk sayfalarda çıkarmak için
“Gizli” anahtar kelimesi yerine “Gizli Müşteri” veya “Gizli Müşteri
Araştırması” anahtar kelime grupları üzerine yoğunlaşmam benim için
daha yararlı olur. Gizli Müşteri Araştırması ile ilgilenecek bir
kişinin “Mağaza Denetimi” şeklinde bir arama yapabileceğini düşünerek
bu anahtar kelime grubu üzerinde de yoğunlaşırsam bu konu ile
ilgilenecek kişileri arama motorlarını kullanarak sayfama getirmede
başarılı olabilirim.
Anahtar kelimeler ve kelime gruplarınıza karar verdikten sonra
bunları arama motorlarına vurgulamak için kullanacağınız teknikleri
aşağıda sıralayayım;
Sayfa Başlığı - Title
Sayfanızın başlık (title) bölümünün ilgili anahtar kelimeleri
içermesi arama motorları açısından + puan demektir. Örneğin bu blogda,
yazının başlığını, sayfa başlığında da görebilirsiniz.) “Gizli Müşteri
Araştırması” şeklinde bir sayfa başlığı kullanmak, “Gizli Müşteri
Araştırması ve bu konuda yazdığım bir çok yazı” şeklinde bir başlık
kullanmaktan daha avantajlıdır.
Meta Tagları
Artık arama motorları Meta Taglarına göre indekslemeye yapmıyor
olsalarda, meta taglarının az da olsa etkisi olduğu söylenebilir.
Eskiden meta tag’ları ile sayfaları üst sıralara çıkarmak mümkün olsa
da, malesef artık etkileri çok azaldı. Meta Keyword bölümüne
yazacağınız anahtar kelimelerin çok fazla olmamasına, sayfanızın
içeriğinde bulunmayan anahtar kelimeler barındırmamasına dikkat edin.
Bunları yapmak size + değil - puan getirecektir.
(Bazı sitelerde görüyorum, yüzlerce anahtar kelimeyi Meta Keyword
tag’ı içerisine yazıyorlar. Hatta bu anahtar kelimeleri sağdan soldan
kopyalıyorlar. Bunu yapmanız size fayda değil zarar getirir, bu tür
“search spam” sayılan faliyetler çoğu arama motoru tarafından
cezalandırılıyor.)
Sayfa İçeriği
Anahtar kelimelerinizin sayfanın içerisinde mümkün olduğunca
yukarılarda ve çok geçmesine özen gösterin. Ama bunu yaparken de
abartmayın. Bu yazının içerisinde 10.000 defa “Gizli Müşteri” yazmak
beni “Gizli Müşteri” anahtar kelime grubunda birinci sıraya çıkarmaz.
Bu durumda “search spam” sayılır. Mümkünse anahtar kelimeleriniz en az
bir defa (yine aşırıya kaçmadan) h1…h7 tagları ile başlık olarak
belirtilsin ve/veya anahtar kelimelerinizi kalın olarak yazın.
Sayfa Adresi ve Dosya İsimleri
Gizli Müşteri anahtar kelime grubu için ;
www.gizlimusteri.net alan adi,
www.soruman.com alan adına göre daha değerlidir. Aynı şekilde gizlimusteri.soruman.com alan adi,
www.ornekadres.com alan adına göre daha değerlidir. Alan adı dışında dizin ve dosya isimleri de önemlidir. Örneğin
www.soruman.com/gizli-musteri/gizli-musteri-k onulu-bir-yazi/gizli-musteri.html ,
www.soruman.com/yazi/ adresine gore daha değerlidir. Adreslerle ilgili başka bir nokta ise adresin uzunluğu;
www.soruman.com/yazilar/gizlimusteri yerine
www.soruman.com/gizlimusteri kullanılması daha değerlidir.
Google Artık gizlimusteri şeklinde bitişik yazılmış bir kelimeyi,
gizli müşteri olarak algılayabiliyor, fakat tercih edilen arada “-”,
“_” gibi bir ayracın kullanılmasıdır.
Eğer sayfalarınızda dinamik adresler kullanıyorsanız, PHP için
(Doğrusu Apache için) modrewrite konusunda araştırma yapmanızı tavsiye
ederim. Örneğin bu blog tüm veriler veritabanından çekilmesine ve php
scriptleri kullanılmasına rağmen yukarıda
http://www.soruman.com?p=475 gibi anlamsız bir adres yerine
http://www.soruman.com/arama-motorlarinin-goz
une-girmek-anahtar-kelime-secimi-ve-vurgulama si/ şeklinde bir adres
görüyorsunuz. Bu şekilde bir adres hem sizin için hem arama motorları
için daha anlamlı olacaktır. (Bu örnekteki adresin fazlaca uzun
olduğunu da belirteyim. Asp (Daha doğrusu Internet Information Server,
IIS) içinde benzer bir uygulama yapmanız mümkün ama ben IIS
kullanmadığım için bu konuda bilgim yok.
Sayfa Uzunluğu
Sayfanın içeriğinin ne uzunlukta olduğu da sayfanın değeri
açısından önemlidir. Çok kısa sayfalar yeterli olmadığı gibi, 30
sayfalık yazının tek sayfa içerisine yazılması da faydalı değildir.
Google sayfaların uzunluğunu da dikkate alıyor. 5000 kelimelik bir
sayfada 5 defa “Gizli Müşteri” kelimelerinin gecmesi, 300 kelimelik bir
sayfada 2 defa yer almasından daha kötüdür. Çok kısa sayfadan kastım da
200 kelimenin altında kalan sayfalardır. İdeal bir içerik sayfası en az
200 kelimeden oluşmalıdır.
Not: Javascript, Style gibi web tarayıcılarımız için anlamlı olan
ve sayfanın görünümünü etkileyen özellikler arama motorlarına birşey
ifade etmediği için bunları sayfanızın içerisine yazmak (inline
kullanmak) keywordlerinizi sayfanın aşağılarına itilmesine sebep olur.
Bu nedenle bu özellikleri dış dosyalar içerisine yazarak sayfanıza
dahil etmeniz yararlı olacaktır.
Resimler
Sayfanıza gelen arama motoru için resmin kendisi birşey ifade
etmese de, resmin “alt” özelliği önemlidir. Alt özelliği resim
görüntülenemeyen tarayıcılarda (artık öylesi kalmadı ya neyse) veya
durumlarda, resmin yerine gösterilen metinsel açıklamadır. Resimlerin
“alt” özelliğine anahtar kelimelerinizi yazmanızda siteniz için + puan
olacaktır. Diğer tekniklerde olduğu gibi bunu da haddinden fazla
kullanırsanız arama motorlarını kandırmaya çalıştığınız için yarardan
çok zarar görürsünüz.
Bunları yapmayın
Boşu boşuna arama motorlarına kandırmaya çalışmayın. Sizden önce
binlerce kişinin denediği numaralar arama motorları tarafından gayet
iyi biliniyor ve önlemlerini alıyor. Bunları yaparak sitenizi üste
taşımaya çalışırken aşağılara düşürebilir, hatta arama sonuçlarından
tamamen çıkmasına neden olabilirsiniz.
Bunların içine neler giriyor;
Örneğin; Tamam Gizli Müşteri arayan bu sayfaya gelsin, ama futbol
arayan da gelsin bana ne zararı var ki diye düşünerek “Sayfanın en
altına 1 punto ve beyaz karakterlerle Futbol, Basketbol, Dizi,
Televizyon vs. vs. vs. gibi kullanıcıların görmeyeceği içerikler
eklersem arama motorları bunu yutmazlar. Meta Keyword’lere sayfamla
ilgili ilgisiz yüzlerce anahtar kelime eklersem arama motorları bu
numarayı yutmazlar. uyduruk sayfa adresleri yaratıp hepsini ana sayfama
yönlendirirsem arama motorları bunu yutmazlar (Direk atılma nedenidir.)
Ve şu anda aklıma gelmeyen, sizin düşünüp bulabileceğiniz bir sürü
yöntem. Emin olun ki bunları uygulamak bir gün arama motorlarının size
küsmesine neden olacaktır.
Arama Motorlarının gözüne girmek
Arama motorları gerçekten önemli mi? Arama motorları sitemizi
indekslemese çok kaybımız olur mu? Arama sonuçlarında iyi konumlar elde
etmek için çaba harcamak gerekir mi? Vs. vs. vs. Cevabım “kesinlikle
evet”. Google’da arama yaparak bunu kanıtlayacak bir çok istatistiğe
ulaşabilirsiniz. Ben size soruman.com’dan bir örnek vereyim; Son 24
saat içerisinde Sorumana 282 tekil ziyaret yapılmış, bunların 193′ü
Google’dan gelen ziyaretler. Google’a ek olarak yahoo’dan 2, mynetten
ise 1 ziyaretçi gelmiş. (Kabul etmeliyiz ki MSN ve Yahoo gibi arama
motorlarından gelen ziyaretçi sayısı çok az. En azından Türkçe içerik
için böyle. Bu nedenle Google’a özel bir ilgi göstermekte fayda var.)
Sponsor bağlantı olarak adlandırılan, arama motorunda aranan
içeriğe göre sitenizin reklamının gösterilmesi olarak
tanımlayabileceğimiz metod çok yararlı olmakla beraber, sitenizin
içeriği sayesinde arama sonuçlarında üst sıralarda olmasının faydaları
var.
CPC reklamcılık olarak adlandırılan bu yöntem maliyetli olmasının
yanı sıra, normal sonuçlara göre daha az güvenilir ve daha az dikkat
çekicidir. Kullanıcı arama yaptığı zaman ilk olarak arama sonuçlarına
odaklanır.
Arama motorları siteye bu kadar katkıda bulunuyorlarsa, sitemizin
onlara şirin gözükmesini sağlamak faydamıza olacaktır. Soruman hazır
bir blog scripti olan Wordpress tabanlı olduğu için, hem wordpress hem
de wordpress’in eklentileri sayesinde arama motoru optimizasyonunda
büyük bir yükten kurtuldum. Kendi hazırladığım sitelerde ise arama
motorlarının suyuna gitmek bizzat benim görevimdi. Bu yazı dizisinde
hem kendi tasarımınız olan bir sayfa, hem de bu gibi blog scriptleri
için işinize yarayacak ipuçlarını sizlerle paylaşacağım.
İstatistiklerden de gördüğünüz üzere, en önemli ziyaretçi kaynağı
Google. Bu yüzden çalışmamızı direk Google üzerine yoğunlaştıralım.
(Google için geçerli olan kriterlerin çoğu diğer arama motorları için
de geçerlidir.)
Google’da sizin için önemli olan kelime veya kelime gruplarında üst
sıralara çıkmak kadar, Google’ın sayfanızın içeriğini sık güncellemesi
de önemli. Bunlar için gerekenleri ayrıntılı bir şekilde aktarmadan
önce, en önemli gereklilik olarak düzgün ve arama motorlarnın
anlayabileceği bir web tasarım ve kodlama yapılması gerektiğini
unutmayın.
Şimdi bunu biraz açalım;
Tasarımla İlgili Problemler
Tasarımla ilgili problemler başlığını attım ama herhangi bir hata
içermeyen bir sayfa da arama motorları açısından baktığımızda problemli
olabileceği için bunu kodlamanızda bir hata olarak düşünmeyin.
Kullandığınız teknikler de arama motorlarının sevmediği teknikler
olabilir. Eğer sayfanıza Frame, Javascript,Flash,Resim Haritası (Image
Map) veya dinamik adresler kullanmıyorsanız yazının bir sonraki
bölümüne geçebilirsiniz. Aksi takdirde bu bölümde yazacaklarımı
okumanızda fayda vardır.
Frame kullanılan sayfalar :
Arama motorlarının çoğu frame kullanılan sayfalardaki alt sayfalara
ulaşamazlar. Google Frame kullanılan sayfalarda dolaşabiliyor olsada
yine de iyi bir indeksleme yaptığını söyleyemeyiz. Frame kullanılması,
Google’ın alt sayfalara ulaşmasını zorlaştırdığı gibi arama
sonuçlarının gözükmesinde de sorunlara yol açar. Eğer yapılan bir
aramada Google sitenin tamamının yapılan aramaya uygun olduğu düşünürse
sayfayı tüm framelerle birlikte gösterecektir.
Eğer ki yalnızca frame’ler içerisindeki bir sayfa sonuçlara uygun bir
sayfaysa arama sonuçlarında yalnızca bu frame listelenir ve sayfanızda
gelen kişi sayfanın tamamını değil, yalnızca bu alt sayfayı görür. Yani
frame kullanmak hem sayfalarınızın indekslenmesini zorlaştırır, hem de
arama sonuçlarında düzgün listelenmemenize neden olur.
Arama motorlarının çoğunun frame kullanılan sayfaları hiç indeksleyemediklerini de tekrar hatırlatayım.
Sonuç; Frame’lerden kurtulup yeni bir dizayn yapmanız faydalı olacaktır.
Dinamik Adresler :
Eğer veritabanından verilerin gösterildiği veya scriptlerin (asp,
php gibi) çalıştırıldığı sayfalar dinamik adresli sayfalar olabilirler.
Eğer kullandığınız adreslerin içerisinde ?,&,%,+,=,$ gibi karakter
varsa bu sayfalar dinamik adresli sayfalar olarak kabul edilecektir.
Arama motorlarının bazıları bu adresleri hiç indekslemezken, bazıları
ise seçici davranır.
Şöyle ki;
http://www.soruman.com/index.php?sayfa=5 şeklinde dinamik adresli bir sayfa;
http://www.soruman.com/index.php?kategori=Int
ernet&yil=2006&ay=5&gun=29 adresli bir sayfaya göre daha
tercih edilir bir sayfa olacaktır. Google dökümanlarında, dinamik
adresler kullanılan sayfaları tüm arama motorlarının listeleyemeyeceği,
parametlerin sayısının az olmasının arama motoruna yardımcı olacağı
belirtilmiş. (Google bu sayfaları indekslemez denmemiş, ama bol
parametreli sayfaları sevmediği de belli.) Benim yaptığım araştırmalar
ve deneyimlerimde bu yönde. Tabiiki dinamik adres kullanmamak çözüm
değil. Yazının ilerleyen bölümlerinde çözümü tartışacağız.
Flash
Arama motorları Flash dosyalarını indeksleyemezler. Flash dosyası
onlar için bir video dosyasından farksızdır. Eğer sayfalarınızda Flash
kullanmayı düşünüyorsanız, sayfaya metin içerik eklemeyi de ihmal
etmeyin. Unutmayın, flashın içeriği indekslenmeyeceği için, kısa da
olsa metin içerik eklemeniz o sayfanın arama motoru açısından anlamlı
olmasını sağlayacaktır.
Flashla ilgili önemli başka bir sorun ise, arama motorlarının
flash içerisindeki bağlantılarıda takip edememesidir. Ana sayfanız tüm
standartlara uysa dahi, ana sayfaya geçmeden önce ziyaretçilere bir
flash intro gösteriyorsanız ve ana sayfaya bu flash intro bittikten
sonra yönlendirme (veya flashın içerisinde introyu geç şeklinde bir
bağlantı koyma) yapıyorsanız arama motoru ana sayfanıza
ulaşamayacaktır. Bunun için flash introyu koyduğunuz sayfa içerisine
mutlaka ana sayfanıza yönlendirme yapan bir metin bağlantı da
koymalısınız.
Javascript
Arama motorları için javascriptin hiç bir anlamı yoktur, sayfanıza
koyduğunuz javascriptlerin hiç biri arama motorlarının robotları
tarafından çalıştırılamaz. Buna javascriptle çalışan menüler ve
bağlantılarda dahildir. Eğer bu içeriğin indexlenmesini istiyorsanız,
javascript menüsüne ek olarak alternatif bir html menüsü eklemenizi,
veya sitenizdeki tüm sayfalara bağlantı içeren bir site haritası
oluşturarak, tüm sayfalarınızdan da site haritanıza bağlantı vermenizi
tavsiye ederim.
______________
aşk bitti....
www.arabeskdamar.tr.gg